DEVAM: 2- HAYZLI (AY
HALİ) KADINLA AYNI YORGAN ALTINDA YATMA BABI
5 - (296) حدثنا
محمد بن
المثنى. حدثنا
معاذ بن هشام.
حدثني أبي عن
يحيى بن أبي
كثير. حدثنا
أبو سلمة بن
عبدالرحمن؛
أن زينب بنت
أم سلمة
حدثته؛ أن أم
سلمة حدثتها
قالت: بينما
أنا مضطجعة مع
رسول الله صلى
الله عليه وسلم
في الخميلة.
إذ حضت.
فانسللت.
فأخذت ثياب حيضتي.
فقال لي رسول
الله صلى الله
عليه وسلم "أنفست؟"
قلت: نعم.
فدعاني
فاضطجعت معه
في الخميلة.
قالت: وكانت
هي ورسول الله
صلى الله عليه
وسلم
يغتسلان، في
الإناء
الواحد، من
الجنابة.
[:-681-:] Bize Muhammed b. el-Müsenna rivayet etti. (Dediki): Bize
Muaz b. Hîşam rivayet etti. (Dediki): Bana babam, Yahya b. Ebi Kesîrden rivayet
etti. (Demiş ki) : Bize Selemetü'bnü Abdirrahman rivayet etti. Onada Zeynep
binti Ümmü seleme rivayet etmiş. onada Ümmü
Seleme rivayet etmiş. Demişki:
Ben kadife bir örtü
altında Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte yatıyorken ay
hali oluverdim. Derhal sıvışıp ay hali olduğum zaman giyindiğim elbiselerimi
aldım. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bana:
''Ay hali mi
oldun?" dedi. Ben, evet dedim. O beni çağırdı ve kadife örtünün altında
onunla birlikte yattım.
Ümmü Seleme (r.anha)
dedi ki: Kendisi Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte
cünüplükten aynı kapta yıkanırlardı.
Diğer tahric: Buhari,
298, 322 -uzunca-, 323,1929 -uzunca-; Nesai, 282, 369
DAVUDOĞLU AÇIKLAMA: Bu hadisi Buhari «Kitabu'l
Hayz'ın bir iki yerinde ve «Kitab't-Tahare»de; Nesaî dahi «Kitabu't-Tahare»de
muhtelif ravilerden tahriç etmişlerdir.
Gerçi
Ebu Davud Hz. Aişe'den buna muarız bir hadis rivayet etmişdir. O Hadiste Hz,
Aişe: «Ben hayzımı gördüğüm zaman yataktan hasırın üzerine inerdim. Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bana yaklaşmazdı; ben de temizleninceye kadar ona
yaklaşmazdım. demişsede de Aliyyu-l' Kaarî: İhtimal bu hadis mensuhdur; diyor.
İbni Kesir ise onun tenezzüh ve ihtiyata hamledildiğini söylüyor. İbni Abbas
(R.A.) Hayz zamanında karısından uzaklaşırmış. Halası Meymune (R.A.) bunu
duyunca; ona haber göndererek: «Sen Resulullah'ın sünnetinden yüz mü
çeviriyorsun! Vallahi o hayızlı kadınlarından biri ile yatar aralarında dizleri
geçecek kadar bir Örtüden başka bir şey bulunmazdı.» demiş Hamile yahut hamil:
Saçaklı kadife demektir. Hadîsin bazı rivayet lerinde kelimenin yerine «hamîsa»
zikredilmiştir. Hamîsa dört köşeli ve iki çizgili çarşaftır. Bazıları siyah ve
kırmızı çizgili bir kumaş olduğunu söylerler.
Nifas:
Çocuk doğurduktan sonra gelen kandır. Azı için hudud yoksada son haddi kırk
gündür. Ondan sonra kan gelse bile hastalıktan dolayı olduğu için kadının namaz
oruç gibi ibadetlerine manî değildir. Ekseri ulema ve fukahanm kavilleri budur.
Hasan-ı Basrî'den nifaslı kadının elli gün namaz kılamayacağı rivayet
olunmuştur. Ata' ise bu müddeti altmış güne çıkarmıştır.
NEVEVİ ŞERHİ: Bu babta Meymune (r.anha)'nın: "Ben ay hali olduğum
halde ... " hadisi ile Ümmü Seleme (r.anha)'nın: "Ben Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte kadife bir örtünün altında yatarken
... " hadisleri yer almaktadır.
Dilcilerin
belirttiğine göre "ham1le" ve "ham1l" kadife demektir.
Neden olursa olsun havı bulunan her bir elbiseye hamıle denilir. Siyah elbiselere
ham1le denildiği de söylenmiştir.
(Um
Seleme'nin): "İnseleltu" ifadesi gizlice çekip gittim, sıvıştım
demektir. Onun bu şekilde uzaklaşması muhtemelen Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'e kanın bulaşmasından korkması idi yahut (3/206) kendisi tiksindiği
için Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile beraber yatmayı uygun
görmediği yahut kendisi kendisinden yararlanması imkan bulunmayan bu halde
kendisinden faydalanmayı isteyeceğinden korktuğu için olmuştur.
"Ay
hali olduğunda giydiğim elbiselerimi aldım" yani ay hali zamanı için
hazırlanmış elbiselerimi aldım. Ay halini anlatmak için "nefise"
fiili kullanılır, loğusalık halini anlatmak için ise "nüfise" diye
kullanılır. Herevı'nin naklettiğine göre ise loğusalık halinde nufise ve nefise
şekilleri, ay hali hakkında ise sadece nefise şekli kullanılır demiştir.
Kadı
İyaz der ki: Bizim burada Müslim'deki rivayetimiz nun harfi dammeli (nufise)
şeklidir. Hadis ehlinin rivayeti de budur ve bu sahihtir. Ebu Hatim de
el-Esmal'den ay hali ve doğum (loğusalık) hakkında her iki şekli de nakletmiş
olup, bunu daha başkaları da zikretmiş bulunmaktadır. Bütün bu şekillerin ifade
ettikleri asıl anlam ise kan ın çıkmasıdır. Kana da "nefs" adı
verilir. Allah en iyi bilendir.
Babtaki
Hadislerden Çıkartılan Hükümler
1-
Ay hali olan kadın ile birlikte uyumak, onunla aynı yorgan altında yatmak
-göbek ile diz kapağı arasında tenlerin birbirlerine değmesini önleyecek yahut
yalnız ferci haram kabul edenlere göre- ise ferce değmeyi önleyecek bir engelin
bulunması hu.linde caizdir.
2-
İlim adamları der ki: Ay hali olan kadınla aynı yatakta yatmak, öpmek, göbekten
yuka'ısı ve diz kapağının altındaki yerlerinden yararlanmak mekruh olmadığı gib
3-
Elini sıvı herh,mgi bir şeye daldırması
4-
Kocasının başinı ya da mahremlerinden olan birisinin başını yıkaması ve
taraması da mekruh değildir.
5-
Ay hali olan kadının yemek pişirmesi, hamur yoğurması ve daha baş-
ka
işleri yapması mekruh değildir.
6-
Arttırdığı su ve yemek ve teri temizdir. Bütün bu hususlar üzerinde ittifak
vardır.
İmam
Ebu Cafer Muhammed b. Cerir, Mezahibu'l-Ulema adlı eserinde Müslümanların
bütür. bu hususlarda icma ettiklerini nakletmektedir. Bunların sünnetten
delilleri ise açık ve meşhurdur. (3/207) Yüce Allah'ın: '1\y halinde iken
kadınlardan ayrı durun, temizleninceye kadar onlara yaklaşmayın. "
(Bakara, 2/222) buyruğuna gelince: Bundan maksat onlarla cinsel ilişkiden uzak
durun ve onlarla cinsel ilişkiye yakınlaştıncı halleriniz olmasın, demektir.
Allah en iyi bilendir.